door Huib » 31 aug 2025, 12:27
September is de maand waar in alle departementen de jacht weer open gaat in Frankrijk en waar grote groepen Parijzenaren ( 1,5 miljoen vergunningen) op Zaterdagmorgen weer het veld in trekken met hun automatische jachtgeweren. En geloof me als de duiven laag vliegen lopen ze een groot risico ( en zeker de kop duiven) om te worden neergeknald.
Er is heel weinig te schieten in de Franse bossen dus overvliegende postduiven is een welkome doelgroep voor gelegenheid jagers om hun jacht driften op bot te vieren. Heb van een ooggetuigen gehoord dat de jagers een kwartiertje voordat onze eerste duiven overkomen vliegen met hun geweren opgesteld gaan staan. Ze weten precies hoe laat ze gelost worden en overkomen vliegen. Als duiven dan laag aankomen vliegen zijn ze een prachtig jachtobject.
Dus in September met Noordenwind weg blijven uit Frankrijk. Althans zo denk ik er over maar ik weet dat duivenmelkers hardleers zijn en dat duiven vaak ondergeschikt zijn aan de prestatiedrang van de liefhebbers.
Lid van het DuivenCompetitie.nl-team!
Huib
"Old soldiers never die, they just fade away"