• Advertisement

Wat is er te zien in Duivenogen



Moderators: Harrie, Xander van Peer, Eduard

Wat is er te zien in Duivenogen

Berichtdoor Bob » 24 feb 2011, 12:58

Wat zien mensen in duivenogen?

Zo met het blote oog en dus zonder hulpmiddelen zie je niet veel! Je hebt echt een goede oog-loupe nodig die minimaal 15 x vergroot, of een goede digitale foto camera met macro functie zodat je de details kunt zien waar de ogentheorie om draait.

In de afgelopen 17 jaar toen er nog niet zoveel internet verkopingen waren, ben ik heel veel naar totale zaal verkopingen geweest. Hierbij kon je via de verkoopcatalogus alvast zien wat de beste vliegers en de beste kwekers waren. Door nu naar die verkoop te gaan kon je deze beste vliegers en kwekers in de hand gaan bekijken. Naast het voelen van de bouw, de pluim, het vleugel patroon, de spieren, het evenwicht en de wringerigheid, wat ik zeker ook erg belangrijk vind, kon ik ook de ogen van deze Supers bekijken. Alle eigenschappen die ik in de ogen kon zien heb ik genoteerd en na een groot aantal bewezen Cracks en Superkwekers te hebben gezien, waren er zeer veel overeenkomstige tekens te zien in de ogen van deze toppers.

Wat kun je dan zoal zien in het oog?

Ik heb ze opgedeeld in een 2-tal categorieën. Dat zijn de kweektekens en de vliegtekens. Maar wat zit nou waar? Om dit te verduidelijken heb ik hieronder in dit duivenoog een aantal tekens aangegeven van wat er zoal te zien is, maar er is nog veel meer:

Afbeelding
Afb 1: opbouw van het oog

Op bovenstaande foto van een duivenoog zie je van binnen naar buiten bekeken eerst de pupil, daarna de verkenningcirkel met daarin de vliegtekens, de iris met de overgangstructuur, kweeklijnen in de iris en aan de buitenkant zien we de Vermeyenring.

De pupil

De pupil is de opening waardoor het licht op het netvlies valt waardoor de duif kan zien. De pupil is normaal gemiddeld van grote, maar liefst zo klein mogelijk en moet sterk reageren op licht en donker en het kijken naar dingen die kortbij of veraf staan. De verkenningscirkel rond de pupil is de spier die de pupil doet verkleinen of vergroten.

De pupil is ietwat naar de snavel toe gericht qua ligging, wat een slimme indruk geeft. Het liefst zie ik de grootte van de pupil erg sterk reageren op licht en donker en moet erg levendig zijn.

De verkenningscirkel

De naam "verkenningscirkel" is zoals gezegd de spier die de opening naar de pupil doet vergroten of verkleinen. Het liefst zie ik een volledig afgetekende niet te smalle verkenningscirkel met structuur en kleurnuances erin. Bij goede vliegduiven zie je bijna altijd het zogenaamde raceteken tussen 3.00 uur en 7.00 uur voor het rechteroog en tussen 5.00 uur en 10.00 uur in het linkeroog. Het is een soort kleurnuance onderbreking in de verkenningscirkel. Vaak is het zichtbaar als zwart/grijs.

De basiskleur van de verkenningscirkel is niet echt van belang als er maar structuur in zit waardoor het oog meer diepte krijgt. Diepte moet er altijd in zitten!

Ook vind je in de verkenningscirkel bij goede vliegers veel dwars streepjes (korte afstandslijntjes) of lijntjes met de cirkel mee (lange afstandslijntjes).

Afbeelding
Afb 2: korte afstandslijntjes in de verkenningscirkel (zie je bij korte afstandsduiven, streepjes over dwars)

Afbeelding
Afb 3: lange afstandlijntjes (zie je bij fondduiven, lijntjes in de verkenningscirkel die met de cirkel mee lopen)

Structuur

Met de structuur bedoel ik de scheidingslijn tussen de verkenningscirkel en de iris. De rand dient niet strak te zijn maar kartelig. Ook moet het eruit zien alsof de korrels van de iris bovenop de verkenningscirkel liggen. Met andere woorden: er moet dus een verhoging zitten tussen de iris en de verkenningscirkel waarbij de iris dus het hoogst ligt. Dit hoogte verschil dient het liefst zo groot mogelijk te zijn. Dit schept samen met de centrische lijntjes in de Verkenningscirkel diepte in het oog en geeft aan dat de iris dik genoeg is. Goede kwekers hebben dit allemaal.

De Iris

De iris moet, ongeacht de kleur, dik geklodderd zijn, waardoor het net lijkt op grof stukadoorswerk, wat je veel op muren ziet. De, zeg maar putjes, die dan ontstaan noemen ze in de ogentheorie de kweeklijntjes of kweekrillen. Hele goede kwekers hebben dat zonder uitzondering. Bij vliegduiven is dat vaak wat minder opvallend. Ik zie ook graag een iris waarin veel tinten van de basiskleur voorkomen. Daarnaast zie je soms een zwarte doorslag "gespikkeld" tussen de kleur van de iris doorkomen. Ik zie dat graag en ben het veel tegengekomen bij duiven die onder zware omstandigheden (NO wind en warm) los vooruit kunnen vliegen.

Afbeelding
Afb 4: vlakke iris (geen kweekwaarde)

Afbeelding
Afb 5: dikke klodderige iris met kweekrillen (Superkweker!)

De Vermeyenring

De Vermeyenring is de buitenste ring van het oog. Deze ring is zwart van kleur en het liefst zo dik mogelijk. Deze ring is sterk afhankelijk van de gezondheid van de duif. Als de vorm van de duif stijgt dan zie je deze ring steeds dikker worden en diep donker zwart kleuren. Duiven die dat het hele jaar door goed hebben zijn veelal de vitaalste duiven met de beste basis gezondheid. Zulke duiven komen makkelijker in vorm en houden het langer vol omdat ze een goede doorbloeding hebben.

Dit is in grove lijnen wat er zoal te zien is in een duivenoog.

Sportgroeten Bob Berendsen
Bob

 

Keer terug naar Info over de duivensport



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 5 gasten

cron