• Advertisement

chili con garde



chili con garde

Berichtdoor jacco » 02 feb 2010, 02:40

het onderwerp recepten ik wet eerlijk gezegt niet wat ik er goed mee aan moet maar goed ik plaats wel een recep zal vast wel niet de bedoeling zijn maar eet smakelijk
chili con garde

gerecht voor 4 personen met een leuke eetlust( serveer je het met rijst of aardappels dan is dit we;l voor 6 tot 8 prsonen dus je kan dan aanpassen met alles de helft te nemen als je 4 persone wilt en je wil er iets bij serveren.)

benodigheden 150ml water
500gram gehakt
6 tomaten
3 grote uien
3eetlepes tomaten puree
anderhalve eetlepel paprika poeder
anderhalve blik bruine bonen
chili poeder
zout
zelf doe ik een klein blikje mais erdoor wit om de kleur te breken en het vrolijk te maken en het smaakt ook lekker


snij de uien in grove snippers en doe dit ook met de tomaten

bak het gehakt (rul dit dus ) mooi bruin voeg dan de uien toe bak deze 3 min mee
gooi de tomaten erbij roer dit en paar goed door
gooi de mais als je dat wil en de bruine bonen toe doe er meteen de paprika poeder erbij in
en de tomaten puree
roer dit goed door\
roer dit een paar keer door
voeg dan naar smaak zout en de chile is eigenlijk chayennapeper poeder toe
naar je smaak want de 1 kan tegen heel heet eten de andere niet

laat alles mooi tot een mooie saus /maaltijd worden

maak het niet te scherp want denk om je huis genoten erbij kan altijd eraf niet

eet smakelijk

groeten jacco

en haah volgende week maak ik het zelf wel weer dit doe ik zeker 1x per 2 maanden
stil staan is achteruit gaan
jacco

Avatar gebruiker
Super Lid
Super Lid
 
Berichten: 4577
Geregistreerd: 27 jan 2010, 12:02
Woonplaats: nijkerk

Re: chili con garde

Berichtdoor e.roukema » 02 feb 2010, 12:50

Lekker lekker. =D> =D>
e.roukema

 

Re: chili con garde

Berichtdoor Rien Palsrok » 02 feb 2010, 15:48

Klingt goed smaakt nog beter :D :D \:D/ .

Rien
~ Wees jezelf! Een origineel is altijd meer waard dan een kopie.
Rien Palsrok

Avatar gebruiker
Super Lid
Super Lid
 
Berichten: 2904
Geregistreerd: 18 jan 2010, 08:36
Woonplaats: Puttershoek

Re: chili con garde

Berichtdoor Harrie » 02 feb 2010, 16:19

Bij deze topic moet ik afhaken heb geen verstand van koken en wil dit ook zo laten
Zelfs afwassen tafel afruimen fofie zetten of wat dan ook ik heb en wil er geen verstand van hebben
Winnaars hebben een plan Verliezers een excuus
Harrie

Avatar gebruiker
Super Lid
Super Lid
 
Berichten: 6267
Geregistreerd: 25 jan 2010, 20:55
Woonplaats: st. Oedenrode

Re: chili con garde

Berichtdoor Eduard » 29 aug 2010, 11:50

Jammer Harrie, doe je jezelf denkelijk te kort mee in het leven. :(

Zou althans een deel van voedsel kennis kunnen gebruiken voor je duiven denk ik toch zomaar. ;)
Eduard

Avatar gebruiker
Moderator
Moderator
 
Berichten: 1440
Geregistreerd: 27 jan 2010, 07:24
Woonplaats: Arnhem

Re: chili con garde

Berichtdoor Harrie » 30 aug 2010, 12:21

Edward je kunt niet alles hebben in het leven van jongs af aan heb ik vele uren in touw geweest om de zaken voor elkaar tekrijgen en te behouden Nu ben ik aan een leeftijd gekomen dat ik het wat rustiger kan doen maar blijft toch ZEER betrokken bij het wel en wee dus toch op mijn post blijven Ik zou zelfs best nog wat meer tijd aan mijn duiven willen besteden maar daar komt nog wel de tijd voor als ik in gezondheid ouder mag worden Ook heb ik het voordeel dat mijn vrouw het liefste de huishoudelijke dingen zelf wil doen en mij er steeds van wil en overtuigd dat mijn tijd beter besteed is door de kinderen in hun bedrijven bij testaan zodat er voor hun kinderen iets meer tijd overblijft En voor een zelfstandigen zijn er minder sociale wetten Dus die moeten voor hun zelf zorgen
Winnaars hebben een plan Verliezers een excuus
Harrie

Avatar gebruiker
Super Lid
Super Lid
 
Berichten: 6267
Geregistreerd: 25 jan 2010, 20:55
Woonplaats: st. Oedenrode

Re: chili con garde

Berichtdoor Eduard » 30 aug 2010, 14:56

Ja Harry kan er over meepraten en denken.

Ben zelf uit een generaties lange serie van zelfstandigen.
Kwamen van oorsprong uit Twente gebied, waarbij de directe lijn van mij naar Rotterdam liep en vandaar uit ook al naar Maastricht.
Vervolgens ging dat naar het Arnhemse.

Vanuit de textiel over groentehandel en slachtbedrijf.
Over ondernemend gesproken, was mijn Opa die met de eerste vrachtwagen in Arnhem verscheen.
De handel op dat moment verhuur van marktkramen aan de boeren en buitenlui die toen op vastgestelde dagen met hun handel de stad in kwamen om de nering te slijten.
Die vrachtwagen was een Phrotos om de juiste gegevens bij de hand te hebben.

Dat overziende kan je nagaan welk geweld de wereld heeft ondergaan van de afgelopen eeuw.
Het oorlogsgeweld dan nog daargelaten.

Ieder moet natuurlijk zijn leven leiden zoals hij denkt het te moeten doen.
Ik moet toegeven dat ik wel altijd wat apart ben geweest in denken en doen.
Zal de aard van het beestje wel zijn denk ik zelf ervan.
Hoewel dat ongeremde ook kan liggen aan de genen die ook het handel drijven en nieuwe werelden onderzoeken willen, zou kunnen liggen.

Sommige dingen raken mij blijkbaar anders als de “normale” onder ons.
Meewerken in eigen bedrijf als kind heb ik nooit anders kunnen zien als een gelegaliseerde manier van kinderarbeid, oftewel slavenarbeid in de 20ste eeuw.
Als kereltje van een jaar of zes uit een groot gezin in de groentehandel op dat moment.
Werd er gezegd spruiten schoonmaken.
Mocht je dat niet weten en kunnen, na drie kisten wist je echt wel wat spruiten waren en hoe schoon te maken.
Ging trouwens voor elke groentesoort op en met dat als achtergrond kan je totaal niet begrijpen hoe ze de bagger van tegenwoordig in verkoop durven hebben en een gezicht erbij trekken of dat zo hoort.
Voor mij althans onvoorstelbaar.

Heb zelf vogelhandel gedaan, was een hobby van mij naast het reguliere koken als vak.
Kwamen op enig moment eisen voor te liggen hoeveel ruimte nodig was om dat te kunnen en te mogen handelen.
Beesten moesten per slot opgesloten zijnde toch wel iets moeten hebben als ruimte.

Dat men dit aanspant kan ik begrip voor opbrengen maar als je dan kinderen of kleinkinderen op een school ziet zitten, ben ik iemand die zich afvraagt sinds wanneer is een mens minder dan een beest?
Niks geen beweegvrijheid, uren gekluisterd aan een eng stoeltje in een benauwd en slecht verlucht lokaal.
Slechts minuten van de vele uren dat er bewogen kan worden in beperkte vrijheid mits het weer het toelaat.
Dit op een leeftijd waarop ieder niet verstandelijk gehandicapte zou moeten beseffen dat kinderen van dergelijke lage leeftijd behoeft hebben aan bewegen om tot normale mensen te kunnen uitgroeien.
Spelen veelal op een betonnen veld met de angst van gewond te geraken indien je zoiets simpels overkomt, als vallen van een kind.

Bij mij krimpt het hart ineen als ik ze in de ochtend in galop de maxicosies gevuld met nog slapende peuters zie worden gedumpt in de opvang waar ze al ingeperkt worden voorzien van te weinig aandacht en zorg in mijn ogen.
Tegen de avond in de winter al in het donker weer slapend opgepikt en thuis in het mandje voor de nacht te worden gelegd.

Wij hadden het vroeger en dan denk ik ook aan jou Harrie niet gemakkelijk.
Maar als ik dan deze behandeling overzie van de komende generatie vrees ik voor hun mentaliteit en hun toekomst.
Maar ja dat gevoel zal elke generatie verspringende wel hebben denkelijk.

Wat ik feitelijk wilde zeggen is dat plannen naar de toekomst in praktijk altijd plannen blijven.
Een soort van droomplan om jezelf gerust te stellen.
Dingen die je wilt doen is mijn ervaring moet je gewoon doen en liefst met weinig dralen.

Er is namelijk een ding waar altijd en eeuwig tekort aan is en dat is de tijd. ;)
Eduard

Avatar gebruiker
Moderator
Moderator
 
Berichten: 1440
Geregistreerd: 27 jan 2010, 07:24
Woonplaats: Arnhem


Keer terug naar Recepten, gerechten en kruiderij



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 16 gasten

cron